Ontdek nieuwe kansen in deze tijd! Maak een routekaart van mogelijkheden
Word een betekenisvolle pionier van de toekomst.
Welke stappen zet jij om jezelf en je bedrijf succesvol door deze huidige tijd te leiden? Terug naar naar wat je altijd al deed? Of is het tijd voor een nieuwe koers? In dit artikel geef ik je inspiratie om nieuwe kansen voor jezelf te ontdekken. Gebaseerd op mijn ervaringen als business innovator met kinderen, jongeren en organisaties en het onderzoek voor mijn boek Groot Denken. Kijk als een kind, handel als een leider. En ontdek dat jouw wereld groter is dan je denkt.
In 1492 kwam ontdekkingsreiziger Christoffel Columbus erachter dat de wereld groter was dan de mensen in de Oude Wereld dachten. Onderweg naar de Nieuwe Wereld schijnt een bemanningslid tegen Columbus gezegd te hebben: “We zijn verdwaald.” Waarop hij antwoordde: “We zijn niet verdwaald, onze kaart klopt gewoon niet.”
Soms moet je eerst verdwalen om te ontdekken dat je wereld groter is dan je dacht. Maar staan we onszelf nog wel toe om te verdwalen in de chaotische en turbulente wereld van vandaag? De zekerheden waarop we onze toekomst bouwden, blijken schijnzekerheden te zijn. We zijn kwetsbaarder dan we dachten en de economie blijkt geen machine te zijn die elk jaar een tandje harder moet draaien, maar een gevoelig orgaan dat grenzen stelt aan ongebreidelde groei. De manager in ons wil het liefste zo snel mogelijk terug naar het beheersbaar maken van het Nieuwe Normaal; leven en werken zoals het voor COVID-19 was, maar dan binnen de 1,5 meter samenleving. De pionier in ons wil verdwalen en nieuwe kansen ontdekken. Vanuit ons verlangen naar rust en stabiliteit luisteren we liever naar de manager. De uitdaging is om de pionier in onszelf de ruimte te geven.
1. Naar nieuwe Kaart van Mogelijkheden
In 2002 werkte ik met een 40-tal gemotiveerde, multiculturele jongeren van het United World College aan 3 toekomstscenario’s voor Duurzame Ontwikkeling in 2032. Hoe ziet de wereld er dan uit? Op welke manieren werken we samen? Welke producten en diensten hebben dan waarde?
De jongeren maakten 3 wereldbeelden, gebaseerd op drie dominante leiderschapsrollen.
1 Global Empires
Dit scenario is gebaseerd op de leiderschapsrol van de Heerser die uit is op macht, succes en status. Alle aandacht gaat uit naar de toekomst, vooruitgang en economische groei. Het is een wereld die verdeeld is in 3 kolonies die afgescheiden zijn door muren (!).
2. United Fingerprints
Dit scenario is gebaseerd op de leiderschapsrol van de Wijze. Respect voor het verleden, zingeving en verbondenheid zijn belangrijk. “Eigenlijk heb je hier geen grenzen nodig. Je bent niet wie je bent maar je bent waar je bent. Overal kun je jezelf zijn en overal kun je een voetafdruk of vingerafdruk achterlaten.”
3. Humanity
Dit scenario is gebaseerd op de leiderschapsrol van de Explorer, de ontdekkingsreiziger. Leven in het hier en nu. Geloven in tijdelijke oprechte en flexibele verbanden en samenwerkingen. Alles is mogelijk. De jongeren hebben alle werelddelen uitgeknipt en tegen elkaar aangeplakt om te laten zien dat we samen de wereld vormen. De wereld heeft een naam: ‘Humanity’. “Zolang de aarde anoniem is, voelt niemand zich verantwoordelijk. Als je de aarde een naam geeft, wordt het persoonlijk en gaan mensen er beter voor zorgen”, zo lichtte één van de jongeren toe.
De les
Na 20 jaar zijn deze scenario’s actueler dan ooit, zoals je wellicht zelf al lezende hebt ontdekt.
Een delegatie van deze jongeren mocht de scenario’s presenteren op de Johannesburg Conferentie voor Duurzame Ontwikkeling in 2002. De kracht van werken vanuit scenario’s is dat ze niet gebaseerd zijn op verhalen over hoe de wereld nu voor je is, maar wat er mogelijk is in de toekomst. ‘In plaats van subjectieve zekerheden ga je uit van objectieve onzekerheden. Ofwel: in plaats van jezelf voor de gek te houden over wat je zeker weet, breng je in kaart wat nog niet zeker is en wat mogelijk is” volgens ‘toekomstpionier’ en oud- scenarioplanner bij Shell, Arie de Geus. Je gebruikt niet alleen maar je kennis, maar ook je verbeeldingskracht. Je gaat niet uit van je huidige kennis en ervaring, maar van je visie en je bezieling. En je gaat niet uit van wat je zelf kunt en ooit hebt gedaan, maar wat je mogelijk wilt maken door met anderen samen te werken die jou aanvullen en sterker maken. Wordt een pionier van je eigen toekomst en werk mee aan een betekenisvolle toekomst.
2. Wordt een pionier van je toekomst. Maak je eigen Landkaart van Mogelijkheden.
Ook jij kunt een nieuwe landkaart maken voor jezelf en je onderneming om zo opnieuw te bepalen wat jouw nieuwe rol gaat zijn en welke producten en diensten het beste passen bij de wensen en behoeften die jij wilt vervullen. Hoe zo’n kaart er uit ziet bepaal je uiteraard helemaal zelf. Maar beantwoord voor jezelf tenminste de volgende vragen:
Wat zijn de diepste wensen en behoeften van jouw klanten in deze tijd? Benoem de drie belangrijkste, visualiseer ze met een symbool. Het is belangrijk dat je bij deze buitenwereld begint en niet eerst je eigen wensen en behoeften in kaart brengt, anders blijf je vastzitten in je eigen kaart van de Oude Wereld. Weet je de wensen van je klant niet? Ga op onderzoek uit, ga praten en teken hun diepste wensen en behoeften voor hen uit.
Welke kleine veelbelovende signalen zie jij (dus niet je klant) die aansluiten bij de bovengenoemde wensen en behoeften? Kijk naar kleine initiatieven, opmerkelijke nieuwsberichten die aansluiten bij de behoeften van je klant. Initiatieven die hoop geven en die als baken kunnen dienen voor nieuwe wegen.
Tegen welke ‘bergen’ ziet je klant op? Wat zijn de belangrijkste beperkende gedachten die je bij klanten beluistert? Inventariseer de belangrijkste 3 obstakels zonder oordeel. Dus ga het niet alvast oplossen of kleiner maken.
Welke kapitaalbronnen missen ze? Uit literatuuronderzoek heb ik 5 dominante kapitaalbronnen uitgewerkt in een model: geld (financieel kapitaal), ideeën (creatief kapitaal), talent (menselijk kapitaal), een groter netwerk (sociaal kapitaal), een duidelijke visie of ‘purpose’ (spiritueel kapitaal). Teken de kapitaalbronnen in je kaart, als dalen ten opzichte van bergen, of als bossen, vlaktes, zeeën en velden. De grootste denkfout is om op zoek te gaan naar het missende kapitaal. Zorg er in plaats daarvan voor om zicht te krijgen op de kapitaalbronnen die wel beschikbaar zijn en help je klant om die tot bloei te brengen. Het missende kapitaal komt dan vanzelf wel op zijn/haar pad. Lees hier meer over in mijn artikelen over de Kapitaalcirkel.
Welke belofte wil jouw klant aan zijn of haar klant doen? Dat is het ‘beloofde land’. Geef ook dat een plek op je kaart.
3. Ga op reis
Nu je klanten en/of prospects in kaart hebt gebracht is het tijd om je eigen positie te bepalen.
Bepaal nu jouw plek op deze kaart. Ben je een dorp, een bos, een weg of een rivier? Of een vogel die over het gebied kan vliegen? Wat is de beste metafoor voor jouw rol? Wat wil jij betekenen in de wereld van je klant?
Bepaal je helpende omgeving. Wie kan jou helpen om Jouw Beste Betekenis te zijn in de wereld van je klant? Waar bevinden deze personen of organisaties zich op jouw kaart? Samen met jouw klant vormen zij jouw Veld van Mogelijkheden.
Ga op reis. Je weet nu wat je kunt betekenen in de wereld van je klant. Zet je eerste stap en laat je verrassen door wie en wat je onderweg tegenkomt.
Goede reis!